onsdag 3 juni 2009

Ordbok


Jag har aldrig varit intresserad av bloggar och alltid ratat temat. Innan jag skulle åka till Thailand var det några som frågade om jag inte kunde fixa en blogg därborta så att de kunde följa oss. Det tog inte lång tid och så var världens bästa blogg framme. Anyways, jag började läsa andras bloggar för att få lite inspiration och upptäckte en sak. Varför kan inte många av de svenska folket stava? Vet dom vad kommatecken, punkt, bindestreck och mellanslag är? Use it, please! Jag känner hur det börjar rycka i mitt högra öga varje gång jag läser en svenska2 text. Särskrivning och stavfel som ändrar hela meningens innebörd sker allt för ofta.
"Det värkar som om..." Värkar? Har du ont?
"Det ända..." Vadå, din stjärt?
"Kasta sten i brun" menar du då att du kastar på en färg eller menar du BRUNN?
Varför ta sin tid att skriva en blogg om du inte kan få dig förstådd? Ta några svenskalektioner eller ha en ordbok framme. Använd annars ordboken jag länkat till nedan.

Dagens grej: ORDBOK

1 kommentar:

  1. "Jag bloggar, allså finns jag!" - vem har tid att stava rätt och göra sig förstådd när man kan få uppmärksamhet?
    Som språkvårdsfantast sliter jag också ofta mitt hår, men jag tycker det är värre när det skrivs fel i tidningar, och man gör sig av med korrekturläsare.

    Tack för beröm, välkommen tillbaka!

    SvaraRadera